Категория: Бизнес Посещения: 2764
Ако дотогава вносителите на проекта на Закон за административното регулиране на икономически дейности не го коригират, то на 3 април зърнопроизводителите ще излязат – не на протест, а просто да покажат какво ще се случи, ако приложат изискванията в този закон. Засега само с по-дребната техника, но лятоска, нали си представяте как комбайн изминава 20 км по главния път и зарежда на градска бензиностанция.
„Ние искаме сивата икономика да излезе наяве. Но причината за контрабандата е на друго място. Удивляваме се, че упрекът пада върху нас“ – казаха на пресконференция в Сливен фермери от Сдружението на земеделските производители „Хаджи Димитър“. „Няма да затваряме пътища, просто ще демонстрираме как ще става зареждането, ако законът остане в този си вид“, каза председателят на сдружението Георги Радев.
Агробизнесменът Петър Байчев посочи причините аграрният сектор да няма причини да ползва нерегламентирано гориво: „Нашите машини са твърде скъпи и не можем да си позволим риска да купуваме нерегламентирано гориво (при което има и голям риск да е некачествено), за да ги съсипем; Ние, така или иначе, сме освободени от акциз. Т.е. като купим гориво, на нас ни връщат 40 ст. от акциза или ако то е 1,50 лв., ни остава на цена 1,10 лв. На черния пазар няма гориво под тая цена, че да го предпочетем; Ако все пак купим такова гориво, ние парите не можем да отчетем, тъй че те ни се явяват печалба и ще трябва върху тях да платим още 10%. Отделно, че тези пари се явяват касова наличност, каквато ти вече нямаш, а трябва да им платиш 5% дивидент... Всичко това са причини ние да не сме участници на този тъмен пазар.“
Като контрамярка за пресичане на контрабандата с горива, земеделските производители предлагат горивото за техниката да бъде оцветено или маркирано по друг начин.
Контролът върху горивата трябва да е в данъчния склад, каза пред централни медии и министърът на земеделието Румен Порожанов, а и го написа в писмо до вносителите. Фермерите са краен потребител на гориво, а не търговци. Горивото вече е излязло от данъчния склад и там е платен акцизът. В жътвена кампания не може по пътищата да се разхождат трактори или комбайни, има и ограничения за движение на такава техника нощем, т.е. те биха влезли и в нарушение на Закона за движение по пътищата.
Според министърът, нивомерите за онлайн връзка с НАП ще струват на стопаните над 20 хил. лв., докато самите фермери смятат, че разходите около този закон, които всеки един фермер трябва да направи, вероятно ще са около 50 хиляди. При 70 хиляди земеделски производители? Сумата е внушителна, а вносителят на тези уреди бил един – дали не трябва да видим кой е той, за да разберем защо, след като преди години предлаганите промени бяха отхвърлени, отново са на дневен ред...